رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
افزایش کارایی در هلی کوپتر
#1
بنام خدا
در این مقاله به عوامل و ترفندهایی که باعث افزایش بازدهی و کارایی هلی می شه می پردازیم.
قبل از شروع مطلب باید در مورد عبارت Perfomance  یا بازدهی در هلی توضیحاتی رو خدمتتون عرض کنم. سازندگان مدل معمولاً با به کاربردن عبارت هایی مانند 3D , F3C , Beginner ,Sport  در کنار نام محصول ارائه شده ؛ کارایی و بازدهی مدل مورد نظر رو مشخص می کنند.اما در این مقاله من قصد دارم مفهوم دیگه ای از Perfomance رو مطرح کنم ، مفهوم  ِ" بدست آوردن بهترین حالت بین قدرت موجود و قدت مورد نیاز".

افزایش قدرت موجود 
صرف نظر از اینکه مدل شما برای چه کلاسی طراحی شده ؛ روشهایی وجود داره که با به کار بردن اون میشه قدرت موجود رو افزایش داد. در نظر داشته باشید که قطعات مختلفی وجود داره که با استفاده از اونها میشه قدرت موجود رو افزایش داد ، ولیکن باید قطعات رو از نظر قیمت و ارزش تجاری و کیفیت مورد نیاز ؛ به خوبی سبک و سنگین کرد. در ادامه به قطعاتی که توجه به خصوصیات اونها میتونه قدرت موجود رو افزایش بده اشاره میشه.
1 ) انتخاب باطری : بدون شک باطری با انرژی بیشتر ؛ قدرت و زمان پرواز بیشتری ارائه میده.اما رعایت یک نکته در انتخاب باطری خیلی مهمه و معمولاً افراد غیر حرفه ای به اون توجه نمی کنند. در انتخاب باطری ، نوع پرواز خودتون رو مد نظر داشته باشید. اگر قصد دارید که مانورهای سنگین 3D رو اجرا کنید ؛ با توجه به اینکه زمان مورد نیاز برای اینگونه پروازها در استاندارد ، چیزی بین 3 الی 4 دقیقه هست ؛ باطری شما هر چقدر سبک تر باشه ، قدرت موجود رو افزایش میده و اگر هدف شما تمرین و به دست آوردن زمان پروازی بیشتر هست ؛ فاکتور های دیگه رو در انتخاب باطری لحاظ کنید.
به طور معمول دو فاکتور در تعیین قدرت و توان خروجی باطری تعیین کننده هستند. اول نرخ C و دوم ظرفیت. کاهش هر یک از این دو فاکتور ، باطری رو ضعیف تر میکنه.
2) انتخاب موتور : با انتخاب یک موتور پر قدرت تر ؛ قدرت موجود افزایش پیدا میکنه. در مورد موتورهای الکتریک ؛ نرخ KV های بالاتر با وزن کمتر و اندازه ی مناسب ، و در مورد موتورهای نیترو ؛ کمپرس  بیشتر با وزن کمتر و تون آپ دقیقتر در سایز مناسب ، قدرت موجود رو افزایش میدند.

افزایش قدرت مورد نیاز 
افزایش قدرت مورد نیاز ، در دو حوزه قابل بحث هست :
1) وزن کمتر
2 ) مهارت خلبان
در مورد وزن ؛ در بالا اشاراتی شد . علاوه بر باطری و موتور ؛ قطعاتی هم هستند که با تعویض اونها میشه به وزن کمتری رسید. بعضی از مدلرها تصور میکنند که اگر بعضی قطعات رو به متال آبگربد کنند ، مدلشون بهتر کار میکنه که این تصور درستی نیست. قطعات متال در مقابل کرش بسیار آسیب پذیرند و وزن اونها در مقابل همتای پلاستیکی خودشون بیشتره. گاهی اوقات قطعات پلاستیکی بهتر از قطعات متال کارایی سیستم رو افزایش میده. انتخاب اسپید کنترل و کانوپی سبک تر هم در افزایش قدرت مورد نیاز موثر هستند. قبلاً هم در مقاله ای که مربوط به تنظیم CG در هلی کوپتر بود اشاره به این نکته شد که کاهش وزن برای تنظیم CG خیلی بهتر از افزایش اون هست.
اما مهارت خلبان و درک درست اون از تکنیک پرواز هلی کوپتر ، تاثیر خیلی زیادی در افزایش قدرت مورد نیاز داره. در زیر به چند نکته تکنیکی اشاره میشه.
الف ) استفاده از اثر جاذبه زمین : هنگامی که هلی نزدیک به زمین پرواز می کنه ؛ برای خنثی کردن نیروی جاذبه زمین ؛ هوای کمتری رو باید به زیر خودش پمپاژ کنه که این موضوع باعث ذخیره انرژی و افزایش قدرت مورد نیاز میشه.بنابرین انجام پرواز های نزدیک به زمین ؛ نه تنها جالب و هیجان انگیز هست ؛ در ذخیره ی انرژِی هم تاثیر داره.
ب ) چرخش دم با استفاده از نیروی ترک ( گشتاور ) : هرچقدر در چرخش دم از نیروی گشتاور بیشتر استفاده بشه ، انرژی بیشتری ذخیره میشه.اگر روتر در جهت عقربه ی ساعت بچرخه ؛ هلی تمایل داره که خلاف جهت چرخش ساعت بچرخه.بنابرین در این حالت اجرای مانورها با چرخش دم در جهت چپ ؛ 10 درصد در ذخیره انرژی و افزایش قدرت مورد نیاز تاثیر داره.
ج) سرعت و ارتفاع مناسب :  قبل از اجرای هر مانور ؛ ارتفاع و سرعت مناسب برای اجرای راحت تر و بهتر اون مانور رعایت بشه.رعایت این دو فاکتور ؛ انرژی بیشتری رو در زمان اجرای مانور در اختیار خلبان میزاره.

با تشکر

 
پاسخ }}


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان