رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نصب و تنظیم جایرو
#1
بنام خدا
نصب جایرو

امروزه جایرو به یک قطعه ضروری در دنیای هلیکوپتر های مدل تبدیل شده و این قطعه ی کوچک ، باعث صرفه جویی در زمان و کار شده.در حال حاضر با وجود جایرو ، خلبانان تمرکز خودشون رو به کسب مهارت در کنترل فرامینی غیر از ثابت نگه داشتن دم هلیکوپتر می کنند. با وجود اینکه جایرو های مدرن امروزی از قطعات الکترونیکی پیچیده ای تشکیل شده اند ، نصب و برنامه ریزی اونها ساده هست و در این مقاله ما سعی می کنیم تکنیکهای ساده و موثر در نصب و راه اندازی جایروها رو ارائه کنیم.
 
مقدمه
قبل از ورود جایرو ها به دنیای مدلها ، پرواز هلیکوپتر  به مهارت خلبان در کنترل دم بستگی شدید داشت، به طوری که در هاور ، تمرکز خلبان در ثابت نگه داشتن دم بود ، اون هم در شرایط مختلفی مانند وجود باد یا تغییر دور موتور . این مشکل در پروازهای رو به جلو و معمولی تشدید میشد تا اینکه اولین نسل جایرو های مکانیکی متولد شدند. در شکل زیر اولین نسل جایرو ها رو مشاهد می فرمایید.

[عکس: g2.JPG]
 
به پیشرفت تکنولوژی ، جایرو ها پیشرفته تر و مجهز به سنسورهای MEMS شدند. این روند رو به رشد همچنان ادامه یافت تا جایروهای Head Lock یا Heading Hold به وجود اومدند که علاوه بر مهار حرکات ناخواسته دم ، توان ثابت نگه داشتن دم در راستای مورد نیاز رو هم داشتند. تولد این نسل از جایرو ها باعث باز شدن دریچه ای به دنیای جدید پروازهای هلی بود که امروزه به 3D شناخته میشند. این روند رو به رشد با ظهور جایروهای 3 محوره همچنان رو به رشد می باشد.
[عکس: g3.JPG]
 
نصب و راه اندازی جایرو
نصب و تنظیم جایرو به صورت کلی در 3 مرحله انجام میشه که در همه ی جایرو ها این مراحل وجود داره.این 3 مرحله به ترتیب در ادامه بررسی میشوند.
مرحله اول : نصب فیزیکی
مراحل نصب فیزیکی جایرو ، باید مطابق دستورالعمل سازنده جایرو انجام بشه ، اما نکات زیر در اکثر جایروها باعث افزایش کارایی و دقت عملکرد جایرو خواهد شد.
نکته اول :
جایرو باید در امتداد شفت اصلی ، جلو یا عقب اون ، در حالتی که با شفت اصلی زاویه 90 درجه بسازه نصب بشه. مطابق شکل.
[عکس: g4.JPG]
 
 
 
نکته دوم :
لرزش دشمن اصلی جایرو هست. بنابرین محل نصب جایرو با در نظر گرفتن نکته اول ، تا جای ممکن باید از منابع لرزش ها ( مثل موتور ) دور باشه. همچنین بالانس دقیق اجزاء چرخنده باعث کاهش لرزش و کارایی بهتر جایرو میشه.
 
نکته سوم :
استفاده از نوار فومی با چسب دو طرفه که توسط کارخانه سازنده به همراه جایرو ارائه میشه جهت نصب فیزیکی جایرو بر روی مدل.  این نوارهای فومی از لحاظ کارایی و گرفتن لرزشها  با جایرو خودشون توسط کارخانه سازنده تست شدند و مخصوص اون جایرو ساخته شده اند.

[عکس: g5.JPG]
 
نکته چهارم :
قبل از نصب جایرو بر روی بدنه مدل ، محل نصب  بر روی بدنه و  محل قرار گرفتن جایرو بر روی نوار فومی رو  با پنبه آغشته به الکل کاملاً تمیز کنید.
نکته پنجم :
بعد از نصب فیزیکی جایرو بر روی بدنه ، سیمهای ارتباطی بین جایرو و سایر قطعات باید به صورت ایمن مهار بشن. همچنین سازگاری سروو دم و جایرو باید مد نظر قرار بگیره و از لحاظ همخوانی ولتاژ ها کنترل بشه. بعضی جایرو ها در مدیریت ولتاژ دارای محدودیت هستند.
همچنین همونطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ، سیم خارج شده از جایرو باید کمی آزاد باشه تا در حین پرواز و مانورهای مختلف ، حرکت سیمها  بر روی کارایی جایرو اثر منفی نزاره.

[عکس: g6.JPG]

مرحله دوم : نصب روی میز کار

در این مرحله باید جایرو برنامه ریزی و setup  بشه. مراحل انجام این فرایند هم باید دقیقاً بر اساس دفترچه راهنما انجام بشه ، اما مراحل  زیر به صورت کلی باید لحاظ بشه.
قدم اول :
اولین نکته یا اولین قدم در این مرحله ، هماهنگ کردن جایرو با نوع سرووی دم هست. امروزه اکثر سرووهای مورد استفاده از نوع دیجیتال هستند ، ولی چنانچه سروو از نوع آنالوگ باشه ، باید جایرو با نوع سروو تنظیم بشه.
قدم دوم :
تنظیم جهت صحیح حرکت جایرو . در این مرحله ابتدا استیک رادر رو به سمت راست میدیم ، در این حالت باید لبه ی تیز ملخ دم به سمت راست اشاره کنه ، یعنی پیچ اسمبلی به سمت چپ بره .(همانند شکل زیر ) اگر این حالت بر عکس بود ، باید جهت کانال رادر در رادیو بر عکس بشه. [عکس: g7-1.JPG]بعد از این تنظیم باید در قدم بعد ، دماغه هلیکوپتر رو به سرعت به سمت چپ حرکت بدیم ، در این حالت باید جایرو مانند حالت بالا ( دادن استیک رادر به سمت راست ) واکنش نشون بده ، اگر این جهت بر عکس بود ، باید جهت حرکت رو از روی جایرو بر عکس کرد.
با انجام این دو تنظیم ، جهت حرکت جایرو و سروو دم به درستی تنظیم شده.
قدم سوم :
در این مرحله  ، لینک سرووی دم باید جوری تنظیم بشه که در عین صفر بودن تریم و ساب تریم سرووی دم و عمود بودن آرم این سروو نسبت به دم و وسط بودن استیک رادر ، پیچ اسمبلی در وسط شفت روتر دم با حدود 5 درجه زاویه به سمت راست قرار بگیره. همانند شکل زیر.[عکس: g7-2.JPG]
قدم چهارم :
بر اساس نوع و امکانات جایرو ، سایر تنظیمات اضافه مثل تعیین محدوده حرکت ، تاخیر و ... رو مطابق نیاز بر اساس راهنمای دفترچه تنظیم می کنیم.
 
مرحله سوم : تریم نهایی در هنگام پرواز

در این مرحله ، تنظیمات در زمین پرواز و هنگام پرواز انجام میشه.نکات کلی این مرحله هم عبارتند از :
قدم اول :
به آرامی تراتل رو افزایش میدیم ، به نحوی که هلیکوپتر بر روی اسکیدها حالت شناور بگیره. در این حالت اگر تنظیمات درست باشه ، دم و مدل پایدار هستند و میتونیم با افزایش تراتل ، به هاور بریم. ولی چنانچه تنظیمات اشتباه باشه و هلی شروع به چرخش به دور خودش کنه ، سریع تراتل رو می بنیدم تا آسیبی به مدل وارد نشه و مشکل رو بررسی می کنیم.
قدم دوم :
در هاور ، بدون استفاده از هیچ گونه تریم و در حالت نرمال بودن جایرو ، باید دم ثابت بمونه. اگر دم به آرومی شروع به حرکت کرد ، اونقدر تریم مناسب میدیم تا دم ثابت بشه. سپس فرود اومده و گام ملخ دم رو اندازه میگیریم ، تریم رو صفر می کنیم ، در این حالت با کاهش یا افزایش طول لینک دم ، گام ملخ دم رو به همون اندازه که با تریم بود می رسونیم. دوباره هاور می کنیم و بررسی می کنیم که دم ثابت میمونه یا نه. این پروسه باید اونقدر تکرار بشه که دم بدون تریم ثابت بمونه.بعد از رسیدن به این تنظیم ، میتونیم جایرو رو به مد هد لاک ببریم.
 قدم سوم :
قدم سوم تنظیم حساسیت یا Sense جایرو هست. اگر دم جنبش آروم به چپ و راست داره ، حساسیت باید به مقدار کم افزایش پیدا کنه تا جایی که جنبش در دم از بین بره . و اگر جنبش دم سریع و تند بود ، حساسیت باید کم بشه تا جایی که مشکل رفع بشه. اگر مشکل جنبش و حرکت دم با کمک حساسیت مرتفع نشد ، باید از یک آرم با طول متفاوت تر در سرووی دم استفاده کرد.

[عکس: g8.JPG]
 
پاسخ }}


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان